EL ACONDICIONADOR METÁLICO PROTEGE EL MOTOR / EL PILOTO ACROBÁTICO SAMI LUND
Tässä minun kokemuksia X-1R Metallinhoitoaineesta. Metallinhoitoainetta olen käyttänyt luonnollisesti eniten. Sehän taitaa olla yleisin X-1R-tuote ja suojaakin auton kalleimpia osia. Minun juttuni taitaa olla hieman erillainen kuin yleensä. Henkilö-auto kyseessä, mutta käyttö hieman toisenlainen eli siis ajan autolla kahdella renkaalla. Aloitin n.6-7 vuotta sitten harrastuksen, joka muuttui kesätyöksi 5 vuotta sitten. Aluksi jouduin hieman pähkäileen miten saan kestämään auton.
Kestävyys ei tarkoittanut pelkästään moottoria, vaan myös vaihteistoa ja tasauspyörästöä.
Moottorissa tuli treeni autoissa sellainen ongelma vastaan, että öljypumppu haukkoi tyhjää ja öljynpaineet katosivat hetkeksi. Venttiili koneistossa toki oli öljyä, koska siellä tulvi. Tulvi se takia, kun öljy ei palaudu öljypohjaan oikeaa reittiä. Öljyn ylenmääräinen lisäys ei tullut kysymykseen, koska moottorin yläkerta vain tulvi entistä pahemmin.
Sitten paikallisella korjaamolla tuli puheeksi tämä Metallinhoitoaine. Mietin, että mitä kovempi kuumuus tai paine niin sen paremmin aine toimii. Näin tuote esittelijä muistaakseni mainitsi. Tämä siis saattaa olla pelastus ongelmaani. Jospa tällä voiteluaineella kone kestäisi sen hetken mitä ei saa kunnon voitelua, mietin. Kampiakselin, kiertokangen, nokka-akselin laakerit ovat ehkä pahimmat, männistä puhumattakaan.
Nyt on aikaa kulunut ja minulla on edelleen sama auto ja sama moottori.
Mitään tähän liittyvää ongelmaa ei ole ilmaantunut. Vuonna 2012 keväällä vaihdoin mielenkiinnosta kiertokangen laakerit. Turhaan. Ei kulumaa, ei kiinnileikkaus jälkiä, ei merkkejä kuumuudesta. Muutamia naarmuja oli kuten kuuluukin olla paljon ajetussa vanhassa autossa. Nyt autolla on ajettu pelkästään kahdella renkaalla n.5000km ja tulevana kautena jatketaan.
VAIHDELAATIKKO, TASAUSPYÖRÄSTÖ JA OHJAUSTEHOSTIN
Vaihdelaatikossa ja tasauspyörästössä on periaatteessa samat voitelu ongelmat. Kummatkin toimivat roiskevoitelulla. Tämä ei myöskään toimi, kuten Bayernin tehtaalla on suunniteltu.
Mutta kumpikin toimivat normaalisti edelleen. Vaihteet menevät paremmin päälle, eikä laatikko pidä ääntä. Jos tasauspyörästöä hieman miettii niin esim. toisen puolen poskilaakeri ei saa voitelua ollenkaan niin kauan, kun auto on ”kyljellään”. Mm. aikoinaan ajoin lentokentällä edestakaisin n.10 km eikä varmasti poskilaakeri saanut voitelua.
Pikainen maininta myös ohjaustehostimesta. Kerran hajosi ohjaustehostimen letku toisesta samanlaisesta autosta. Ajoin kotiin n. 3km matkan. Sen jälkeen ohjaustehostimen pumppu alkoi pitämään ääntä ja taitaa ääntää edelleen. Kuin kirottua, niin tästä minun 2wheels autosta hajosi letku samoin. Tehostimessa oli Metallinhoitoainetta. Ajoin show:n loppuun ilman tehostinta. Ero aiempaan; tehostimen pumppu ei hajonnut eikä alkanut pitämään volinaa.
Jokainen voi käydä katsomassa minun harrastusta kotisivuiltani: http://luntti.fi/.
Kokemuksia on kertynyt paljon enempikin Metallinhoitoaineesta, mm. virimoottorien kasauksesta tippakannujen kanssa, vanhan Super Majorin syöttöpumpun kanssa ja
polttoaine säästöjen kanssa. Tässä oli minun kokemuksiani.
Sami Lund
2wheels Driver
Ylivieskassa 3.12.2012