REKKA-AUTOILIJAN VÄLTTÄMÄTTÖMÄT VOITELUAINEET
Pentti Varpamäki (edesmennyt) – puutavara-autoilija
Pentin usko syttyi kerralla
Pentti Varpamäki ja 88 -mallinen Scania, jonka mittarissa on kaksi miljoonaa kilometriä, niistä viimeiset 600 000 lisäaineilla. Tämän auton yhteen pyörään laitettiin kunnostettu napa, joka tyhjälläkin autolla ajaessa hehkui kuin saunan uuni. Kun lisäaineet pantiin, on lämpötila nyt pitkän täydellä kuormalla ajon jälkeen 40 astetta alempi.
– Ei nämä aineet kaluston remontteja lopeta, mutta kyllä ne vähentävät niitä niin paljon, että sen huomaa varsin pian kirjanpitäjäkin. Viivan alle jää enemmän, vakuuttaa Pentti Varpamäki, pyhäsalmelainen puutavara-autoilija, joka otti ensi- kosketuksen X-1R -tuoteperheeseen 15 vuotta sitten. Varpamäki käyttää tuotteita kaikissa kolmessa puutavara-autossaan ja usko aineisiin on luja
– Olen sataprosenttisen – en 99 – vaan sataprosenttisen varma, että näiden aineiden käyttö kannattaa.
Puunajonnykykannattavuudella markka pitää ottaa sieltä mistä sen saa. Vähitellen, etupäässä puska- radion välityksellä lisäaineiden tuomat edut ovat menneet perille yhä useammalle auto- ja konemiehelle ja epäilijöiden määrä vähenee pikkuhiljaa.
Pentti myös markkinoi X-1R -tuotteita Pohjois-Suomen alueella. Asiakkaita hänellä on jo pari- kolme sataa, valtaosin puutavara-autoilijoita ja metsäkoneurakoitsijoita.
Mistä sitten kaikki alkoi? – Olin kiinnostunut lisäaineista ja näin lehdessä X-1R -mainoksen niin soitin. Maahantuoja lupasi ohi- kulkiessaan käydä näyttämässä. Jo ensimmäinen demonstraatio pikku testipenkissä oli vahva näyttö. Seuraava ”halolla päähän lyönti” tuli heti perään:
– Laitettiin lisäaine karvalakkimallin mersuni moottoriin; tunnetusti kovaääninen mylly hiljeni heti ja pikku ajolenkin jälkeen sekoittunut moottoriöljy selvitti penkkitestin kaikki painot leikiten.
– Otin lisäaineita ja vaseliineja sen verran, että kokeilen niitä yhteen puutavarayhdistelmään. Panin lisäaineet moottoriin ja polttoaineeseen ja vaseliinit auton ja perävaunun pyörännapoihin. Jo ensimmäinen Oulun reissu vakuutti aineiden vaikutuksesta kitkaan ja polttoaineenkulutukseen.
– Tuossa ainoassa mäessä täältä Ouluun mennessä – Pulkkilan Lehtomäessä – yhdistelmä rullasi pari- kolmesataa metriä pidemmälle kuin aiemmin. Polttoainetta kului kolme litraa sadalla kilometrillä vähemmän. Sen jälkeen aineet otettiin käyttöön pysyvästi.
Tämä testipenkki on monelle messukävijälle tuttu juttu. Se näyttää konkreettisesti miten paljon voitelu tehostuu ja kitka pienenee X-1R:n myötä.
”Enää ei ajeta metriäkään ilman X-1R:ää”
Vuosien käytön jälkeen Pentti luettelee X-1R -lisä- ja voitelu- aineiden etuja niin, että asiaa tuntematonta hirvittää.
– Ei näitä moni uskokaan ennen kuin on itse nähnyt ja kokeillut, sanoo Pentti ja pukkaa omien kokemusten lisäksi käteen nipun asiakkailtaan saamia käyttökokemuksia – kaikkii yhdensuuntaisia. X-1R lisäaineita on myös tutkittu ja testattu monella taholla, Suomessakin. Niidenkin perusteella edut ovat kiistattomia, todistaa Pentti.
HÄNEN OMALTA PLUSSALISTALTAAN LÖYTYVÄT MUUN MUASSA NÄMÄ:
- Polttoaineen kulutus putosi kaikissa puutavara-yhdistelmissä noin 2-3 litraa sadalla kilometrillä, henkilö- ja pakettiautoissa reilun litran.
- Autot rullaavat huomattavasti paremmin.
- Venttiilien säätötarve vähentyi.
- Vaihdelaatikko toimii täsmällisemmin.
- ATG -vaseliini perävaunun navoissa laski lämpötiloja 10-12 astetta, vaseliini pysyy ristikoissa, tapissa ja nosturissa erinomaisesti.
- Nosturi muuttui pehmeämmäksi käyttää, hydrauliikan ulinat ja volinat putosivat puoleen, lämpötila laski yli 10 astetta ja tiivisteet toimivat paremmin, öljyvuodot ovat vähentyneet.
- Auton napavälityksessä lämpötila laski 15-25 astetta.
- Pumppujen tuotto kasvoi 15 prosenttia. Jarrut toimivat paremmin, ….
– Vanhat vehkeet ei vanhetessaan ja kovassa käytössä yleensä parane, mutta… Remonttikulut ovat pienentyneet olennaisesti.
– Meillä ei ajeta enää metriäkään ilman näitä tuotteita, ei edes mopolla tai polkupyörällä, kiteyttää pappatuntureitakin harrastava Pentti Varpamäki.
– Oikeilla aineilla nekin kulkevat kevyemmin kitkan pienentyessä.
Pentti Varpamäen Loglift -nosturissa on lisäaineet joka paikassa.
– Nosturi on nyt pehmeämpi käsitellä, hiljaisempi ja nyt vasta nosturin hydrauliikka toimii niin, kuin joku on aikanaan sen suunnitellut toimivan, sanoo Pentti.
– Tuon nosturin jatkeen käsittelyyn on pitkään etsitty ainetta, öljyä tai vaseliinia, joka liukastaisi, estäisi kosteuden ja tiesuolan aiheuttaman ruosteen, mutta ei keräisi roskaa eikä pikeentyisi. Nyt se on löytynyt (X-1R Train Trac Lube (TTL) -liukupintaöljy). Se kestää tuossa paikassa kuukauden, vaikka ajetaan kahta vuoroa.
Talon ”kakkosnosturi” on ollut puoli vuotta käyttämättömänä hallin pihassa syksyn kurjassa sadesäässä ja nyt lumituiskussa. Jatkeessa ei näy ruostetta täplääkään. Nosturin kourassa on tietysti ATG -vaseliini.
– Nyt rasvaan kouran kerran viikossa ja se riittää, vaikka kuinka paljon puita hämmentäisi.
X-1R PUHDISTAA
Parempien ominaisuuksien ja kulutuksen alenemisen lisäksi lisäaineet myös puhdistavat. Pentti vakuuttui tästä ominaisuudesta heti ensimmäisessä öljynvaihdossa lisäaineiden käyttöönoton jälkeen puhdistaessaan Scanian öljylinkoa.
– Scanian öljylinkoon kertyi aiemmin parilla öljynvaihtovälillä sakkaa sentin verran. Kun otin lisäaineet käyttöön seuraavalla puhdistuskerralla lingossa oli tavaraa pari senttiä. Nyt puhdistan lingon enää, joka kolmannessa öljynvaihdossa ja sittenkin sakkaa on kertynyt vain puolisen senttiä.
Lisäaineen puhdistavasta vaikutuksesta on hyviä kokemuksia myös kuopiolaisen HKK -Kuljetus Oy:n Ilkka Kanasella. Hän on käyttänyt lisäaineita – savolaisittain viännettynä ”sputnikin peräöljyjä” – vuoden verran seitsemässä puutavara-autossa.
– Meillä on ollut murheita Sisujen Cummins -moottorien pumppusuuttimien kanssa, niitä jouduttiin vaihtamaan usein.
– Lisäaineiden käyttöönoton myötä tuo murhe on poistunut – kuluneen vuoden aikana ei ole vaihdettu yhtään injektoria, kertoo Ilkka.
– On käynyt niinkin, että jumittuneen suuttimen myötä kone on käynyt viidellä pytyllä ja kun pantiin lisäaine polttoaineen joukkoon, suutin alkoi toimia muutamassa minuutissa.
– Vaikka meillä testivaihe on yhä meneillään selviä etuja X-1R:n hyödyistä on nähtävissä. Lopullisestihan kokonaisuus näkyy vasta vuosien päästä.
– Erityisesti polttoainekuluissa säästö näkyy jo selvästi, kulutus on pudonnut jopa viisi prosenttia. Paremmin pelittävät myös perävaunujen akselit, säätötilavuuspumput ja niiden myötä nosturien hydrauliikka, kertoo Ilkka.
Kuljettajapula pani Pentti Varpamäen järjestelemään yrityksensä puunajot uudella tavalla.
– Kun ammattitaitoisia puutavarakuljettajia ei löytynyt oli pakko muuttaa toimintatapaa. Rakennettiin yksi kevyt ”maantieauto” ja hankittiin vaaka nosturiin. Raskaammalla yhdistelmällä liikutaan lähellä ja ”ruokitaan” pääasiassa kevyttä pitkänmatkan autoa, selittää Pentti. Nousutelisen maantieyhdistelmän omapaino on vajaat 18 000 kiloa.
Lisäaineiden kauppa on hyvä vastapaino puunajolle, sanoo Pentti Varpamäki.
-Elämässä pitää olla muutakin ajateltavaa kuin puunajo. Kauppaa tehdessä ja lisäaineita esitellessä murheet unohtuvat ainakin hetkeksi. Olenhan minä vähän lapinhullu ja pikkuvaltauskin on ylämaissa, mutta sinne pitää mennä aina ajan kanssa. Lapinhulluus näkyy Pentin hallillakin, keloa ja pahkaa on muokattu moneen malliin. Kuvan lamppu muuten syntyi puuseppäystävän käsissä raakkipinoon joutuneista kasvaneista rungoista.
X-1R Tuotteita
YLI 20 X-1R TUOTETTA
– X-1R tuoteperheeseen kuuluu jo yli 20 tuotetta, kertoo maahantuoja Oy U.S. Marine Diesel Import LTD:stä.
– On lisäaineet polttoaineisiin, voiteluöljyihin, hydrauliikkaan ja paineilmajärjestelmiin sekä erilaisia vaseliineja ja voitelusprayöljyjä lukuisiin eri käyttökohteisiin. U.S Marine on tuonut X-1R tuotteita Suomeen vuoden 1993 alusta.
X-1R -tuoteperheessä on yli 20 tuotetta: polttoaineen ja öljyjen lisäaineiden lisäksi lukuisia erilaisia vaseliineja ja voiteluspray-laatuja.