SMÖRJMEDEL VIKTIGA FÖR LASTBILSFÖRARE

Pentti Varpamäki (avliden) - timmeråkare

Pents tro tändes på en gång 

Pentti Varpamäki och en 88 Scania med två miljoner kilometer på klockan, varav de sista 600 000 med tillsatser. Ett av hjulen på denna bil var försett med ett renoverat nav, som glödde som en bastuugn även när bilen var tom. Efter att additiven applicerats är temperaturen nu 40 grader lägre efter en lång körning med full last.

- Dessa ämnen stoppar inte renoveringen av utrustningen, men de minskar den i sådan utsträckning att även revisorn snart kommer att märka det. Det kommer att finnas mer under linjen, försäkrar Pentti Varpamäki, en timmeråkare från Pyhäsalmi som först kom i kontakt med X-1R-produktfamiljen för 15 år sedan. Varpamäki använder produkterna i alla sina tre timmerbilar och hans tro på materialen är stark

- Jag är 100 procent - inte 99 procent - men 100 procent säker på att dessa ämnen är värda att använda.

När det gäller lönsamheten i timmeravverkningen måste man ta märket där man kan få det. Gradvis, främst genom tryckknappsradion, har fördelarna med tillsatser förmedlats till allt fler bilister och ingenjörer, och antalet skeptiker minskar gradvis.

Pentti marknadsför också X-1R:s produkter i norra Finland. Han har redan två till tre hundra kunder, mestadels timmeråkare och skogsmaskinentreprenörer.

Så hur började det hela? - Jag var intresserad av tillsatser och såg en annons om X-1R i en tidning så jag ringde. Importören lovade att komma förbi och visa den för mig. Redan den första demonstrationen i den lilla testbänken var en stark uppvisning. Nästa "slag i huvudet med en kram" följde omedelbart:

- En tillsats hälldes i motorn på min Mercedes med björnklo; den ökänt högljudda kvarnen tystnade omedelbart och efter en kort körning klarade den blandade motoroljan enkelt alla vikter i bänktestet.

- Jag tog tillräckligt med tillsatser och petrolatum för att experimentera med dem i en timmerkombination. Jag hällde tillsatser i motorn och bränslet och vaselin i hjulaxlarna på bilen och släpet. Redan den första resan till Uleåborg övertygade mig om ämnenas effekt på friktion och bränsleförbrukning.

- I den enda backen härifrån till Uleåborg - i Pulkkilas Lehtomäki - rullade kombinationen två till trehundra meter längre än tidigare. Bränsleförbrukningen var tre liter lägre per 100 kilometer. Efter det infördes substanserna permanent.

Den här testbänken kommer att vara bekant för många besökare på mässan. Här kan du se hur mycket smörjningen förbättras och friktionen minskas med X-1R.

"Det går inte att köra en meter utan en X-1R"

Efter många års användning räknar Pentti upp fördelarna med X-1R:s tillsatser och smörjmedel på ett sätt som får den oinvigde att rysa.

- Det är inte många som tror på dem förrän de har sett och provat dem själva", säger Pentti, och förutom sina egna erfarenheter överlämnar han en bunt kundutlåtanden - som alla är samstämmiga. X-1R:s tillsatser har också studerats och testats på många ställen, bland annat i Finland. Även på grundval av dessa studier är fördelarna obestridliga", säger Pentti.

HANS EGEN PLUSLISTA INKLUDERAR:

  • Bränsleförbrukningen minskade med cirka 2-3 liter per 100 km för alla timmerkombinationer, och med mer än en liter för personbilar och skåpbilar.
  • Bilar rullar mycket bättre.
  • Behovet av att justera ventilerna minskade.
  • Växellådan är mer exakt.
  • ATG Vaseline på släpvagnsnav sänkte temperaturen med 10-12 grader, och höll utmärkt på takstolar, pinnar och kranar.
  • Kranen blev smidigare att använda, hydrauliska gnissel och muller halverades, temperaturen sjönk med mer än 10 grader och tätningarna fungerade bättre, oljeläckage har minskat.
  • Temperaturen sjönk med 15 till 25 grader Celsius när bilen kördes mot solen.
  • Avkastningen på pumparna ökade med 15 procent. Bromsarna fungerar bättre, ....

- Gamla saker blir vanligtvis inte bättre med åldern och den hårda användningen, men... Reparationskostnaderna har minskat avsevärt. 

- Vi kör inte en meter utan dessa produkter, inte ens på moped eller cykel, sammanfattar Pentti Varpamäki, som också är en hobbyvandrare. 

- Med rätt material blir de också lättare att köra eftersom friktionen minskar.

Pentti Varpamäkis Loglift-kran har tillsatser överallt.

- Kranen är nu smidigare att hantera, tystare och det är först nu som kranens hydraulik fungerar som någon en gång konstruerade den för att fungera, säger Pentti.

- För behandling av kranens förlängning har man länge sökt efter ett ämne, olja eller vaselin, som skulle glida, förhindra rost orsakad av fukt och vägsalt, men inte samla skräp eller tonhöjd. Nu har man hittat det (X-1R Train Trac Lube (TTL)). Det kommer att räcka en månad på den platsen, även med två skift.

Husets "andra kran" har stått stilla i sex månader på hallens gård i det eländiga höstregnet och nu en snöstorm. Det finns inga tecken på rost på förlängningen. Självklart har kranen en ATG-vinsch i gripen.

- Nu smörjer jag in handen en gång i veckan och det räcker, oavsett hur mycket träden störs.

X-1R RENGÖRING

Förutom förbättrad prestanda och minskad förbrukning rengör tillsatserna också. Pentti blev övertygad om denna egenskap direkt efter det första oljebytet efter att tillsatserna introducerats, när han rengjorde Scanias oljespill.

- Tidigare samlades en centimeter sediment i Scanias oljetråg efter ett par oljebyten. När jag använde tillsatserna nästa gång jag rengjorde den, fanns det ett par centimeter med grejer i den. Nu rengör jag den bara vid vart tredje oljebyte och även då har jag bara en halv centimeter sediment.

Ilkka Kananen på HKK -Kuljetus Oy i Kuopio har också goda erfarenheter av tillsatsens rengörande effekt. Han har använt tillsatserna - som på savolaxiska kallas "sputnik stern oils" - i ett år i sju timmerbilar.

- Vi har haft problem med pumpmunstyckena på våra Sisu Cummins-motorer, och vi var tvungna att byta ut dem ofta.

- Införandet av tillsatser har eliminerat det problemet - inga injektorer har bytts ut under det senaste året, säger Ilkka.

- Det har hänt att en fastbränd injektor har fått motorn att gå på fem cylindrar, och när tillsatsen tillsattes i bränslet började injektorn fungera inom några minuter.

- Även om vi fortfarande befinner oss i testfasen är fördelarna med X-1R uppenbara. Men det kommer att ta flera år innan vi ser hela bilden.

- Besparingarna syns redan tydligt, särskilt i bränslekostnaderna, där förbrukningen har sjunkit med upp till 5%. Även släpvagnsaxlarna, de variabla pumparna och därmed kranarnas hydraulik fungerar bättre", säger Ilkka.

En brist på förare tvingade Pentti Varpamäki att omorganisera sitt företags avverkningsverksamhet.

- När inga skickliga timmertransportörer kunde hittas var det nödvändigt att ändra strategi. En lätt "långtradare" byggdes och en våg köptes in till kranen. Den tyngre kombinationen används för att närma sig och "mata" främst den lätta långtradaren, förklarar Pentti. Den svängda vägkombinationen har en tomvikt på knappt 18 000 kg.

Handeln med tillsatser är en bra motvikt till skogsavverkningen, säger Pentti Varpamäki.

-Det måste finnas mer i livet än att hugga ved. När man gör en affär och visar upp sina tillsatser glöms bekymren bort, i alla fall för en stund. Jag är lite av en lapplänning och har lite smak för höglandet, men jag kommer alltid att behöva åka dit i tid och otid. Lapplandsintresset är också tydligt i Pents hall, där spolen och pahka har modifierats på många olika sätt. Lampan på bilden tillverkades av en snickare av stubbar som hade vuxit till en hög med stubbar.

X-1R produkter

MER ÄN 20 X-1R-PRODUKTER

- X-1R-produktfamiljen omfattar redan mer än 20 produkter, säger importören Oy U.S. Marine Diesel Import LTD. 

- Det finns tillsatser för bränslen, smörjoljor, hydraulik och tryckluftssystem samt en rad olika geléoljor och smörjsprayoljor för en mängd olika tillämpningar. U.S. Marine har importerat X-1R-produkter till Finland sedan början av 1993.  

Produktfamiljen X-1R omfattar mer än 20 produkter: förutom bränsle- och oljetillsatser, ett brett sortiment av petroleumgeléer och smörjmedelssprayer.