VAD ÄR X1R?

X-1R är ett syntetiskt, flytande behandlingsmedel som avsevärt minskar friktionen som orsakas av kontakt och rörelse mellan metallytor. Detta gör det lämpligt för ett brett spektrum av smörjapplikationer.
 

HUR FUNGERAR X-1R?


X-1R fungerar till skillnad från de flesta andra smörjmedel, som normalt fungerar på grundval av hydrodynamik. X-1R ökar densiteten hos järnbelagda metallytor, vilket gör metallytan hårdare och slätare. Detta är inte fallet med t.ex. PTFE-baserade (dvs. teflonbaserade) ämnen som, när de tillsätts till en olja, helt enkelt täcker metallytan med en partikelmassa.X-1R kan användas som smörjmedel utan att blandas med andra smörjmedel. I praktiken är det dock vettigt att använda X-1R i kombination med ett konventionellt smörjmedel enligt bruksanvisningen. X-1R innehåller inte några ingredienser som kan skada motorer, lådor, akter, servostyrning etc.

När metallytan behandlas med X-1R smörjmedel ökar metallytans hårdhet avsevärt. På en lageryta som kan ha en hårdhet på Rc-35 (på Rockwell C-hårdhetskurvan), kommer X-1R att orsaka härdning upp till Rc-35 - Rc-72. Den härdade ytan är dock tunn på grund av den rådande rörelsen, värmen och trycket.
Ju mer värme och tryck på metallytor, desto bättre fäster X-1R!

Se fler frågor och svar här

X-1R ÄR ETT HÖGPRESTERANDE SMÖRJSYSTEM SOM UTVECKLATS I USA FÖR NASAS RYMDTEKNIK.

X-1R HAR TESTATS I EN MÄNGD OLIKA APPLIKATIONER UNDER DE MEST KRÄVANDE FÖRHÅLLANDEN.

Tillverkare av racerbilar har använt detta smörjmedel (Morgan/Mc Clure rally i Nascar-serien), liksom motorcykelindustrin. I världsformelracing (användare inkluderar Jeff Atwell, Larry Locklear, Steve Decamp)

Detta smörjmedel har också använts i tungmetallmaskiner (U.S.Steel, American Industrial Plastics), av motorfabriker (Bay Area Engine Exchange, Larry Locklear), av transport- och hydraulikföretag (Solid Waste Management, H&L Transportation) och restaureringsföretag för begagnade bilar (All-Pro Automotive, John Hall Honda), av ingenjörsfirmor (Bisbiglia Enterprises) etc.

X-1R har klarat sig mycket bra i de rigorösa tester som detta smörjmedel har testats i. X-1R har testats vid följande institutioner under ledning av följande namngivna personer. American Motorcycle Institute i Florida, testat av Executive Director Bruce Brahms. Herguth Laboratories Inc. Kalifornien, har testat X-1R och konstaterat att X-1R inte påverkar oljans viskositet. Material Safety Data Sheet i Kalifornien: detta företag har testat X-1R smörjmedel och funnit att smörjmedlet uppfyller alla lagstadgade krav som ställs av delstaten Kalifornien.

X-1R har testats vid Oakland University. Substansen har också testats av Arthur D.Little, Herguth Laboratories och Falex Corp. Substansen har också testats i NASCAR/ARCA- och IMSA-racingserierna med stor framgång. Bland tävlingsmotorcyklister har substansen fått smeknamnet "Horsepower In A Bottle". X-1R stöds också av American Motorcycle Institute.

X-1R har också testats framgångsrikt inom industrin - U.S. Steel har använt det vid varmstansning av olika delar av växellådor. Hydraulisk utrustning på Robeson Countys sopbilar har behandlats med X-1R. X-1R har också använts i servostyrningsställ, luftkonditioneringspumpar och både manuella och automatiska växellådor.

X-1R har också använts framgångsrikt i fabriksnya men defekta bilkarosser och differentialer. X-1R förbättrar servostyrningens prestanda genom att göra servostyrningen mjuk och exakt, servostyrningen blir också tystare, luftkonditioneringspumpar blir mindre vibrerande, växellådor och bilars bakre ändar blir cirka 80% tystare.

X-1R:s inverkan gör också att växellådorna går smidigare och att kugghjulen kopplas in lättare. Det finns inget annat ämne på marknaden som kan skydda utrustning och ge samma fördelar som X-1R.