MÚLTIPLES VENTAJAS EN UNA AMPLIA GAMA DE APLICACIONES
M/S Iso Pukki
Kokemuksia Iso-Pukilta
Käyttäjän kokemuksia X-1R metallinhoitoaineen käytöstä ISO-PUKIN koneistossa vuodesta 1995 alkaen.
M/S Iso Pukin koneistossa X-1R metallinhoitoainetta käytetään seuraavissa kohteissa:
Wärtsilä 814 TK 1000 Hv pääkoneet, 2 kpl, kampikammio + turbo + säätäjät.
Skania Vabis DS 11160 Hv. Apukoneet, 2 kpl, kampikammiot + (turbot).
Detroit 8 v-71-T 400 Hv. Keulapotkurin dieselmoottori 1 kpl (+roores +turbo).
Peräsinkoneen (Seffle) hydrauliöljyissä.
Hinausvinssi 10T hydrauliöljyissä.
Potkuriakselin hylsä öljyssä, jossa totesimme akselivärinän vähentyneen.
Keulapotkurin hydrauli- ja vaihteistoöljyssä.
Päägeneraattoreiden / potkumoottorin laakereissa.
Paineilma kompressoreissa, 2 kpl.
X-1R vaseliinia ruorikoneen hammasrattaissa.
– Kokemuksemme X-1R lisäaineen vaikutuksista ei perustu tieteelliseen tutkimukseen, vaan kokemuksen tuomaan ”sormituntumaan” ja silminnähtäviin ilmiöihin. X-1R:n käytön alkuaikoihin, v.1995, huomasimme pienten öljyvuotojen lisääntyvän eri laitteiden stefoissa / tiivisteissä, nämä vuodot kuitenkin vähenivät (tai pienenivät jopa entisestään) tai loppuivat kokonaan käyttötuntien karttuessa.
– Keulapotkurin Dieselmoottorin (Detroit V-8) tyhjäkäyntikierrosluku nousi vakioarvostaan, jolloin jouduimme säätämään sitä alkuperäiseen arvoonsa.
– Pääkoneiden haalauksessa (Wärtsilä 814 TK, 2 kpl) Lokakuussa 2000 totesimme koneessa (männät, kannet, venttiilit, imu/-pakosarjat) olevan huomattavasti vähemmän karstaa verrattuna edelliseen haalaukseen vuonna 1995. Samoin öljynkulutuksen olemme todenneet pienentyneen/ajo tunti. Myös kampikammiot, nokka-akselikäytävät sekä venttiilikoneistot ovat pysyneet erittäin puhtaina X-1R markkinoinnissa käytetyn lauseen ”pieni molekyylinen öljy tunkeutuu huokosiin” olemme todenneet ainakin silminnähden toteutuvan, koska mm. sylinteriseinämät ovat käytön aikana muuttaneet väriään tummanruskeiksi. 8000 tunnin haalausvälin aikana emme todenneet sylintereissä, eikä laakereissa mittauksilla havaittavaa kulumista. Muissa kohteissa, joissa olemme X-1R:ää käyttäneet, ei käytön aikana ole ilmennyt häiriöitä, eikä komponenttien vaurioita.
Ylikonemestari Kalevi Luoma
ISO-PUKIN konepäällikkö