METALLBALSAM SKYDDAR MOTORN / STUNTFÖRAREN SAMI LUND

Här är min erfarenhet av X-1R Metal Conditioner. Naturligtvis har jag använt metallbalsam mest. Det är förmodligen den vanligaste X-1R-produkten och skyddar de dyraste delarna av bilen. Jag antar att mitt fall är lite annorlunda än vanligt. Det är en personbil, men användningen är lite annorlunda, så jag kör en bil med två däck. Jag började med en hobby för 6-7 år sedan, som förvandlades till ett sommarjobb för 5 år sedan. I början fick jag kämpa lite för att få bilen att hålla.

Hållbarhet innebar inte bara motorn, utan även växellådan och differentialen.

I övningsbilarna hade motorn ett problem med att oljepumpen gasade och oljetrycket försvann under en tid. Naturligtvis fanns det olja i ventiltåget eftersom det var översvämmat. Översvämningen berodde på att oljan inte återvände till sumpen på rätt sätt. Att tillsätta för mycket olja var uteslutet eftersom toppen av motorn bara översvämmades ännu värre.

På ett lokalt garage dök sedan den här metallkonditioneraren upp. Jag tänkte att ju högre värme eller tryck, desto bättre skulle det fungera. Det var det som produktpresentatören nämnde, tror jag. Så detta kan vara räddningen på mitt problem. Om bara det här smörjmedlet skulle få maskinen att hålla den tid den inte får ordentlig smörjning, undrar jag. Vevaxelns, vevstakens och kamaxelns lager är förmodligen de värsta, för att inte tala om kolvarna.

Nu har tiden gått och jag har fortfarande samma bil och samma motor.

Inga relaterade problem har uppstått. Våren 2012 bytte jag för säkerhets skull ut lagren i vevstaken. Till ingen nytta. Inget slitage, inga märken efter fästanordningar, inga tecken på värme. Det fanns några repor som det ska vara på en gammal bil som körts mycket. Nu har bilen körts med endast två däck i ca 5000km och kommer att fortsätta under den kommande säsongen.

VÄXELLÅDA, DIFFERENTIAL OCH SERVOSTYRNING

Växellådan och differentialen har i princip samma smörjproblem. Båda arbetar med stänksmörjning. Detta fungerar inte heller som det är tänkt på Bayern-fabriken.

Men båda fungerar fortfarande normalt. Växlarna griper in bättre och lådan låter inte. Om man tänker lite på differentialen så smörjs t.ex. kindlagret på ena sidan inte alls så länge bilen ligger "på sidan". En gång körde jag fram och tillbaka i ca 10 km på flygplatsen och då smordes verkligen inte kindlagret.

Ett snabbt omnämnande också av servostyrningen. En gång bröt jag en servostyrningsslang från en annan bil av samma typ. Jag körde cirka 3 km hem. Efter det började servostyrningspumpen låta och jag tror att den fortfarande gör det. Som fan, slangen på min 2-hjuliga bil gick också sönder. Boostern hade metallpolish i sig. Jag avslutade showen utan boostern. Skillnad från tidigare; boosterpumpen gick inte sönder och började hålla volymen.

Vem som helst kan kolla in min hobby på min webbplats: http://luntti.fi/.

Jag har haft mycket mer erfarenhet av Metal Conditioner, inklusive montering av nuvarande motorer med droppskålar, en gammal Super Major matarpump och

med bränslebesparingar. Detta var min erfarenhet.

Sami Lund

2hjul Förare

Ylivieska 3.12.2012