MÅNGA FÖRDELAR I ETT BRETT SPEKTRUM AV APPLIKATIONER

M/S Big Dipper

Erfarenheter från Big Santa

Användarerfarenhet av att använda X-1R metallbehandlingsmedel i ISO-PUKIN-maskiner sedan 1995.

I M/S Iso Pukki-maskineriet används X-1R metallbehandling i följande områden:

Wärtsilä 814 TK 1000 hk huvudmotorer, 2 st, vevhus + turbo + regulatorer.

Skania Vabis DS 11160 Hv. Hjälpmotorer, 2 st, vevhus + (turbos).

Detroit 8 v-71-T 400 Hv. Bogpropeller dieselmotor 1 enhet (+roores +turbo).

I hydrauloljor för rodret (Seffle).

Bogseringsvinsch 10T i hydrauloljor.

Propelleraxeltätningen i olja, där vi konstaterade att axelns vibrationer minskade.

I hydraul- och växellådsoljan i bogpropellern.

I huvudgeneratorns/propellerns lager.

Tryckluft i kompressorer, 2 st.

X-1R Vaselin i kugghjulen på en styrväxel.

- Vår erfarenhet av effekterna av tillsatsen X-1R är inte baserad på vetenskaplig forskning, utan på "fingertoppskänsla" och uppenbara fenomen. I början av användningen av X-1R, 1995, noterade vi en ökning av små oljeläckage i förstyvningarna/tätningarna på olika utrustningar, men dessa läckage minskade (eller minskade till och med ytterligare) eller upphörde helt när drifttimmarna ökade.

- Tomgångsvarvtalet för dieselmotorn (Detroit V-8) i bogpropellern ökade från sitt standardvärde, så vi var tvungna att justera det till sitt ursprungliga värde.

- I oktober 2000 konstaterade vi att huvudmotorerna (kolvar, lock, ventiler, sug- och packningssatser) hade betydligt mindre karst jämfört med den tidigare svetsningen 1995. Likaså har vi konstaterat en minskning av oljeförbrukningen per drifttimme. Även vevhusen, kamaxelstyrningarna och ventilhjulen har förblivit mycket rena, och vi har funnit att X-1R:s marknadsföringsfras "olja med små molekyler tränger in i porerna" är åtminstone synbart sann, eftersom t.ex. cylinderväggarna har ändrat färg till mörkbrunt under drift. Under 8.000-timmarsintervallet observerade vi inte något märkbart slitage på cylindrar eller lager. På andra platser där vi har använt X-1R har inga funktionsfel eller skador på komponenter uppstått under drift.

Kalevi Luoma, chefsingenjör

ISO-PUKIN maskinchef